بخش چهارم کتاب عادات مردم موفق
عادت شماره 4: برنده – برنده بیندیشید
تصور کنید میخواهید وسیلهای از دوستتان بخرید.
اگر بیش از اندازه بابت وسیله بپردازید، احساس میکنید به شما خیانت شده است.
اگر مقدار کمی بابت آن پرداخت کنید، دوست شما ناراحت میشود و احساس سادهلوحی میکند.
همچنین ممکن است سر قیمت بحث کنید و هر دو آزرده خاطر شوید. هیچ معمالهای نیز اتفاق نمیافتد.
عادت چهارم از هفت عادت مردمان موثر به معامله دو سر سود، یا ذهنیت برنده – برنده اشاره میکند.
با این عادت، هر دو طرف از شرایط حاصل راضی هستند و احساس خرسندی میکنند.
برای انجام عادت 4، باید سه ویژگی را در خود نهادینه کنید.
نخست تمامیت وجود؛ به این معنا که در آنچه میگویید و چیزی که انجام میدهید هماهنگی داشته باشید
دوم بلوغ که شامل ملاحظه و شجاعت شما میشود.
در نظر گرفتن و ملاحظه حقوق طرف مقابل، و شجاعت طلب حق خودتان. در نتیجه باید بین این دو عنصر تعادل ایجاد کنید.
و در پایان، برخورداری از ذهنیت فراوانی است.
بسیار از افراد تصور میکنند برای بردن، باید طرف روبرو مغلوب شود.
در حالیکه بر اساس ذهنیت فراوانی، در جهان به اندازه همه فرصت و موقعیت کافی وجود دارد
چون شما میخواهید برنده شوید، نیازی نیست طرف دیگر حتما بازنده شود.
ایجاد هماهنگی و تعادل بین عناصر عادت چهارم، نیازمند تسلط بر سه عادت اول است.
عادت شماره 5: نخست گوش فرا دهید، سپس بخواهید به شما گوش کنند
تصور کنید برای معاینه چشم به چشمپزشکی میروید.
به محض اینکه وارد شوید شوید، دکتر عینک خود را برداشته و آن را به شما میدهد.
دکتر میگوید: “این عینک را بزن، روی چشم من که خوب کار میکند.”
اگر به خوبی دقت کنید، اغلب اوقات چنین رفتاری را نسبت به اطرافیانمان در پیش میگیریم.
بدون اینکه به آنها گوش کنیم، نسخه میپیچیم.
بدون اینکه ببینید مشکل واقعا از کجاست، آن را تشخیص میدهید.
عادت پنجم از هفت عادت مردمان موثر استفان کاوی به این مطلب اشاره میکند.
اول دیگران را درک کنید، سپس بخواهید که شما را بفهمند.
معمولا در مواقعی که نخست به دیگران گوش نمیکنید، در طرف مخالف ایشان قرار میگیرید. بنابراین در این شرایط موضوع به راهحل مشخصی نمیرسد و فقط بحث به همراه دارد.
سعی کنید با هم به مسئله نگاه کنید.
مراحل گوش دادن
به همین دلیل، ابتدا باید یاد بگیرید که چطور به دیگران گوش کنید.
سطوح مختلف گوش دادن در 5 جایگاه طبقهبندی میشوند. این مراحل عبارتند از:
- نادیده گرفتن (که اصلا گوش نمیدهید)
- وانمود کردن (که احتمالا فقط سر تکان میدهید و حواستان جای دیگری است؛ سبک موردعلاقه من در مدرسه:)
- گوش دادن انتخابی (فقط به قسمتهایی از حرف طرف مقابل گوش میدهید)
- گوش دادن فعال/بازتابی (به این صورت که صحبتهای طرف مقابل را میشنوید و آنها را با موقعیتهای مشابهی در زندگی خودتان مقایسه میکنید)
- گوش دادن تاکیدی (گوش دادن با هدف فهمیدن طرف مقابل؛ این مرحله به چهار سطح تقسیم میشود)
گوش دادن تاکیدی
تصور کنید، دوست صمیمیتان به شما میگوید که از کارش خسته شده است.
در سطح اول گوش دادن تاکیدی، فقط محتوای صحبت او را تکرار میکنید؛
– “از کارم خسته شدم!”
+ “تو از کارت خسته شدی!”
در سطح دوم گوش دادن تاکیدی، که داستان کمی پیشرفتهتر میشود، در جواب محتوای صحبت او را با عبارت دیگری بیان میکنید.
= “از کارم خسته شدم!”
+ “تو از کارت دلزده شدی!”
در سطح سوم گوش دادن تاکیدی، شما احساس او را نسبت به موقعیت کنونی انعکاس میدهید.
– “از کارم خسته شدم!”
+ “تو ناراحتی..”
در سطح چهارم، که کارآمدترین و تاثیرگذارترین مرحله به شمار میرود، محتوای حرف طرف مقابل را با عبارت دیگری بیان میکنید و همزمان احساس او را نیز بازتاب میدهید؛ ترکیبی از سطح دوم و سوم.
– “از کارم خسته شدم!”
+ “تو به خاطر کارت ناراحتی..”
در این حالت، هر دو شما در یک طرف میز قرار گرفتهاید و با هم به مشکل نگاه میکنید.
در این حالت، میتوانید به یک راهحل موثر دست پیدا کنید.
بنابراین نخست گوش فرا دهید و دیگران را بفهمید، سپس بخواهید که به شما گوش کنند.
عادت شماره 6: سینرژی ایجاد کنید
سینرژی واژهای است که بیشتر در شرکتها و سازمانها به کار برده میرود.
در بسیاری از مواقع برداشت ما از سینژی، چیزی جز شعار و جایگاهسازی نیست.
یک اتاق جلسه را در نظر بگیرید؛ در این جسله، طرحی برای افزایش بودجه بخش بازاریابی شرکت ارائه میشود.
در مقابل یکی از اعضا این طرح را فاقد ارزش میداند.
فرد دیگری از عواقب فاجعهبار این طرح گلایه میکند.
به همین ترتیب بحث بالا میگیرد و هیچ راهحلی در کار نخواهد بود.
در نظر داشته باشید، که برای ایجاد سینرژی (انرژی گروهی)، اول باید عادتهای چهارم و پنجم در شما نهادینه شود.
به این صورت که همه اعضا این مفاهیم را درک کنند:
- برنده – برنده بیندیشید.
- نخست گوش فرا دهید، سپس بخواهید به شما گوش کنند.
توجه کنید که شاید دیگران نظری متفاوت از دیدگاه شما داشته باشند؛ و این ارزشمند است.
عادت ششم از هفت عادت مردمان موثر به سینرژی یا انرژی گروهی اشاره میکند.
سینرژی زمانی ایجاد میشود که شما برای تفاوتی که دیگران، برای دستیابی به هدف مشترکتان، با خود به همراه میآورند، ارزش قائل شوید.
سه عادت دوم مردمان موثر
سه عادت دوم مردمان موثر به ترتیب شامل دیدگاه برد – برد، فهمیدن دیگران پیش از انتظار برای گوش دادن آنها به شما، و ایجاد سینرژی میشود.
با نهادینه کردن این عادتها، شما به عنوان یک فرد، موثرتر خواهید بود.
این 6 عادت که تا به اینجا مطالعه کردید، شما را به وابستگی متقابل سوق میدهد.